Která technika skoku do výšky je nejlepší pro školní sporty?

Spolu se skokem o tyči patří skok vysoký k vertikálním skokům v atletice. Cílem je přeskočit co nejvýše umístěnou laťku, aniž byste ji dotykem shodili dolů. Skok může být proveden pouze pomocí vlastní fyzické síly. To není tak snadné - zejména ve školních hodinách sportu! Proto vám v tomto příspěvku ukážeme spoustu tipů, jak začít se sportem skoku do výšky. 

Technika skoku do výšky

Existují různé techniky skoků do výšky. Jediným společným požadavkem je, že můžete skákat pouze jednou nohou. Nejznámější a dnes již standardní technikou je Fosburyho flop, protože při něm lze dosáhnout největších výšek. Při této technice nejprve provedete rovný rozběh, který změníte na mírný oblouk, a poté přeskočíte laťku nejprve zády.


Nejoblíbenější techniky skoku do výšky:
Skok v podřepu:
- Švihová noha zůstává po startu vpředu, skoková noha se rychle přitáhne (dřep).
Střihový skok:
- Rozběh je rovný, skok s nohou daleko od podložky, druhá noha je vymrštěna rovně nahoru a přes laťku, vzletová noha je tažena za sebou.
Straddle:
- šikmý kotoul vpřed, břicho směřuje k tyči, tentokrát je vzletovou nohou ta, která je blízko podložky.

Fosbury flop:
- obloukový rozběh, start s nohou daleko od tyče, švihová noha předbíhá nohu skokanskou, paže jsou vytočené nahoru, při překřížení: hlava v krční poloze a boky + záda přetažená, dopad na ramena a záda.

Fosburyho flop - jediná technika v dětské atletice?
Při výuce tělesné výchovy ve škole byste měli dbát na to, aby se děti předtím, než se specializují na jednu techniku, seznámily s různými typy skoku do výšky. Je to proto, že ostatní techniky skoků, jako je skok z dřepu, střihový skok nebo roznožka, byly v důsledku toho, že se technika flopu stala známou, zatlačeny do pozadí. Právě tyto techniky skoku do výšky by si však děti měly vyzkoušet, aby si prakticky vyzkoušely, že Fosburyho flop je nejefektivnějším překonáním laťky. Fosburyho flop se snadno cvičí, takže je ideální pro výuku v hodinách tělesné výchovy, protože rychle vidíte výsledky úspěchu. Richard Douglas Fosbury se stal revolucionářem skoku z místa, když jako první skokan překonal laťku pozpátku a získal zlatou medaili na olympijských hrách v roce 1968.  

Způsoby podpory žáků v počátečních fázích sportu:

Pro žáky, kteří se nikdy nesetkali se skoky do výšky nebo jsou obzvláště úzkostní, je obtížné se do tohoto sportu zapojit. Strach z nechtěného skoku na laťku je velký - pokud nevíte, jak to funguje s rozběhem, skokem a přistáním. Tyto obavy a nejistotu můžete minimalizovat pomocí našich tipů:

Doporučení:
Místo laťky použijte měkkou laťka pro skok vysoký.
>> buduje sebedůvěru, zbavuje strachu (zejména z bolesti), šetří čas nasazování laťky zpět).

Vymezte běžecké dráhy a místa pro skok a označte je podlahovým značením.
>> Při použití značek na podlaze se děti musí nejprve soustředit pouze na vzlet a ne také na rozběh. Postupem času lze tyto pomůcky pomalu odstraňovat.

Výběr správné výšky pro cvičení
>> Výška cvičení nesmí být stejná jako maximální výška skoku.

Poskytování podpůrné zpětné vazby
>> Zdůrazněte úspěchy, maximálně jeden tip na pokus, jinak se děti budou muset opět příliš soustředit.

Ukázka učitele nebo žáka
>> Názorněji znázorněte cvičení/úkol a usnadněte žákům jeho pochopení.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti